sobota, 16 kwietnia 2016

Portugalia w dwa tygodnie – gdzie spać, co jeść i ile to kosztuje

Planowanie każdej podróży zaczynam tak samo – od kupienia biletów. Optymistycznie zakładam, że całą resztę spokojnie ogarnę sobie później. Tym razem układanie dokładnego planu odkładałam tak długo, że w końcu nie zaplanowałam tak naprawdę prawie niczego. To znaczy plan był i brzmiał mniej więcej tak: wyjdzie w praniu. Skończyło się więc na tym, że mieliśmy wykupione loty do Portugalii i z powrotem, bilety na lot krajowy z Porto do Faro i zarezerwowany hostel na trzy pierwsze noce. No dobra, kupiliśmy jeszcze przewodnik i założyliśmy, że będzie dostęp do internetu. I rzeczywiście, kolejne etapy naszej dwutygodniowej podróży po Portugalii planowaliśmy na bieżąco, wyszukując noclegi z dnia na dzień, a wieczorami wodząc palcem po mapie i decydując, co dalej. Sprawdziło się to fantastycznie, zwłaszcza kiedy polecieliśmy na południe i tak zakochaliśmy się w wybrzeżu Lagos, że zostaliśmy tam, ile się dało, rezygnując z zobaczenia większej liczby miast południa. Oczywiście nie jest to styl podróżowania, który będzie odpowiadał każdemu, ale spróbować warto. O swoich wrażeniach z Portugalii pisałam już w poprzednim wpisie, dlatego dziś skupię się na konkretach – gdzie byliśmy, jak tam dojechaliśmy i które miejsca możemy polecić (a których nie).

Nasza podróż w skrócie
Koszt: 3200 zł na osobę

LIZBONA
Liv'in Lisbon Hostel | Rua de Santa Marta 37 | www | opinie na TripAdvisor
Fantastyczny hostel – jeden z najlepszych, w jakich spałam. Czysto, miło, blisko centrum. W cenie śniadanie, codziennie takie samo – pankejki, czekolada, konfitury, chleb, jogurt, muesli, kawa, herbata. Polecam serdecznie, spędziliśmy tam łącznie 5 nocy na różnych etapach naszej podróży. Dobre wifi, kuchnia na każdym piętrze.

Time Out Market | Av. 24 de Julho 49 | opinie na TripAdvisor
Hala, pośrodku której znajdują się długie stoły, a naokoło mieści się kilkanaście różnych knajpek. Można przyjść ze znajomymi i każdy ma możliwość zamówienia czegoś innego. Bardzo fajna opcja dla niezdecydowanych i tych, którzy chcą wypróbować różne kuchnie. Są też pyszne desery! Dostępne wifi.

Gelato Davvero | Praca De Sao Paulo 1 | opinie na TripAdvisor
Prze-pysz-ne lody, tak dobre jak te w Rzymie. Warto tam wpaść po obiedzie w Time Out Market, bo te dwa miejsca są położone blisko siebie.

Frangasquqeira Nacional | Rua da Imprensa Nacional 116 | opinie na TripAdvisor
Malutkie miejsce z jedzeniem na wynos. Zamówiliśmy zestaw mieszany i dostaliśmy kubełek przepysznych mięs. Jedliśmy w hostelu, zagryzając chlebem i zachwycając się grillowanymi żeberkami. Pysznie i tanio!

Terras Gerais Bistro | Calcada de Santana 70 | opinie na TripAdvisor
Mam mieszane uczucia, bo przyznaję, że trochę nie jest to mój klimat. Malutki lokal, w którym klientów obsługuje właściciel, bardzo zaangażowany w swoją pracę. Jak dla mnie trochę aż za bardzo ;) Trudno się było porozumieć, bo prawie nie mówił po angielsku, nadrabiał za to ogólnym zaangażowaniem we wszystko. Nie czułam się w tym miejscu zbyt komfortowo, bo jednak nie do końca pasuje mi, kiedy obca osoba nagle zaczyna mnie radośnie przytulać. W każdym razie jedzenie było bardzo dobre, ciekawe, inne. Polecam też fantastyczne świeżo wyciskane soki za śmieszne 2,5 euro, na przykład z mango! Dostępne wifi.

O Cartaxinho | Rua Santa Marta 20 | opinie na TripAdvisor
Niezbyt turystyczna knajpka, raczej dla lokalsów. Przyszliśmy akurat w trakcie meczu, więc sporo było kibicujących mieszkańców okolicy. Jedzenie dobre, ale dość tłuste i ciężkie. Za to ceny dość niskie jak na tak duże porcje. Można wpaść, jeśli jest się akurat w okolicy. Dostępne wifi.

Oceanarium | Doca dos Olivais, Parque das Nações | www | opinie na TripAdvisor
Nie mogę nie wspomnieć o miejscu, które mnie całkowicie zachwyciło! Niepowtarzalna możliwość zobaczenia ryb i innych morskich stworzeń z bliska, przepływających za szybą tuż przy naszej głowie :) Warto wydać kilkanaście euro na wstęp. Uwaga, kupując bilety przez internet, płaci się mniej i omija kolejkę. Dostępne wifi.

EVORA
Old Evora Hostel | Rua Serpa Pinto 68 | opinie na TripAdvisor
Spędziliśmy tu tylko jedną noc, więc właściwie nie mieliśmy na co narzekać, zwłaszcza że pokój kosztował 25 euro. Chyba bałabym się jednak spać tu sama, bo pokoje są ciemne, nieprzyjazne, łóżka i szafy metalowe, łazienka o średnim standardzie. Plus za dobre wifi.

Salsa Verde | Rua do Raimundo 93-A | www | opinie na TripAdvisor
Wegański (a na pewno wegetariański, lepiej się upewnić) bufet blisko centrum miasta, jedzenie na wagę. Dobre ceny, fan-ta-sty-czna roślinna kuchnia. Tak nam smakowało, że po lunchu wróciliśmy tego samego dnia na kolację. I tu kolejna niespodzianka – wieczorem w bufecie są inne potrawy niż w południe! Dodatkowy plus dla (chyba) właściciela, który nas rozpoznał i zagaił przyjemną rozmowę. Polecam serdecznie!

Cafe Arcada | Praca do Giraldo 10 | opinie na TripAdvisor
Duża kawiarnia z lokalnym klimatem, tuż przy jednym z głównych placów. W cieplejsze dni na pewno przyjemnie jest siedzieć przy stoliku na zewnątrz i obserwować przechodzących ludzi. Bardzo niskie ceny, idealne miejsca na kawę i ciacho. Samoobsługa.

SINTRA
Quinta da Regaleira | Rua Barbosa du Bocage | www | opinie na TripAdvisor
Tajemniczy ogród w Portugalii. Sintra ogólnie nie zrobiła na mnie jakiegoś piorunującego wrażenia, ale te ogrody mi się podobały. Szczególnie dzieci miałyby tutaj świetną zabawę w chowanego :) Dużo różnych ukrytych przejść, źródełka, wodospady, groty.

Fabrica das Verdadeiras Queijadas da Sapa | Volta do Duche 12 | opinie na TripAdvisor
Urocza kawiarnia, w której przyjemnie jest odpocząć po zwiedzaniu Sintry. Dobra kawa, pyszne ciacha na słodko i babeczki na słono.

FIGUEIRA DA FOZ
Eurostar Oasis Hotel | Avenida do Brasil | www | opinie na TripAdvisor
Udało nam się załapać na świetną ofertę, dzięki czemu spędziliśmy w tym luksusowym hotelu dobę za nieco ponad 200 zł :) Ci, którzy śledzą mnie na instagramie, z pewnością widzieli zdjęcia przeszklonego basenu na 13 piętrze z widokiem na ocean (ci, którzy mnie nie śledzą, koniecznie powinni to nadrobić KLIK KLIK). Ogromne pokoje z balkonami skierowanymi w stronę plaży, czysto, elegancko. Dodatkowy plus za wannę, w której wzięłam jedną z najbardziej relaksujących kąpieli w życiu (trzeba było się odstresować po tak wyczerpującym tygodniu zwiedzania Portugalii ;)).

Ibis Hotel | Rua da Liberdade 20 | www | opinie na TripAdvisor
Kiedy okazało się, że kolejna noc w Eurostars będzie nas kosztowała dwa razy więcej, postanowiliśmy zmienić miejsce i wylądowaliśmy w Ibisie. Ibis jak Ibis, jaki jest, każdy wie. Ten akurat umieszczono w dość starym budynku i niestety w głębi miasteczka (bez widoku na ocean), na korytarzu trochę dziwnie pachniało, ale ogólnie było w porządku.

PORTO
Porto Lounge Hostel & Guesthouse | Rua do Almada 317 | opinie na TripAdvisor
Drugi najlepszy hostel w Portugalii (zaraz po Liv’in Lisbon). Czyste i pachnące nowością pokoje (był nawet telewizor), łazienka dzielona tylko z pokojem obok (a w łazience fantastyczny prysznic!). Bardzo wysoki standard, polecam serdecznie. Dobre wifi i dostęp do kuchni.

Porto Wine Hostel | Campo Martires Da Patria 52 | www | opinie na TripAdvisor
Zdecydowanie nasz najgorszy nocleg, a na dodatek – niestety – najdroższy. Pokój kosztował 80 euro za noc i za tę cenę to był jakiś nieprzyjemny żart. Ciemny pokój z łazienką o dość niskim standardzie, niedziałające wifi w pokoju (ledwie działające w części wspólnej), słabe śniadanie. Plus za piękny pokój wspólny z fotelami i stolikiem do szachów.

Porto & Virgula | Rua Campo Martires da Patria 51 | opinie na TripAdvisor
Knajpka znajdująca się tuż przy wejściu do Porto Wine Hostel. W porze lunchowej można skorzystać z bufetu (10 euro). Pyszna zupa, bardzo dobre mięso, ziemniaki i surówki. Dzięki temu, że był to bufet, mogłam też skosztować odrobinę ośmiornicy i niestety nie jest to mój smak (ale zawsze to jakieś nowe doświadczenie). W cenie jest karafka wody, a na koniec można zamówić kawę i zasłodzić się słodkim bufetem. Niestety akurat te desery jakoś niezbyt mi smakowały, ale była za to dobra sałatka owocowa.

O Maria | Rua da Conceicao 106 | opinie na TripAdvisor
Ciekawe, nowoczesne i oryginalne miejsce z ładnym wnętrzem. W ofercie są mini burgery, które można zamówić w zestawie z (pyszną) zupą. Wszystko było bardzo dobre, ale nawet zestaw stanowił dość małą porcję, więc szybko potem zgłodnieliśmy. Dostępne wifi.

Livraria Lello | Rua das Carmelitas 144 | www | opinie na TripAdvisor
Miejsce, które chciałam zobaczyć w Porto najbardziej! Jest to piękna, słynna księgarnia, która podobno zainspirowała Rowling do napisania Harry’ego Pottera! W środku wszystko jest wykonane z drewna, a pięknymi, krętymi schodami można wyjść na drugi poziom. W ofercie znajdują się książki po portugalsku i angielsku. Uwaga, to miejsce stało się w ostatnich latach tak popularne, że nawet w brzydki deszczowy dzień kolejka sięga aż do końca ulicy! My byliśmy we dwójkę z samego rana, jeszcze przed otwarciem, i tylko dlatego czekaliśmy zaledwie godzinę (jedna osoba w kolejce do księgarni, druga w kolejce po bilety, które kupuje się osobno – kosztują 3 euro i kwota ta jest odliczana od ceny książki, jeśli zdecydujemy się coś kupić). Jako miłośniczka książek i klimatycznych księgarń nie mogłam jednak nie zobaczyć tego miejsca, klimat ma rzeczywiście niezwykły!

LAGOS
Casinha Algarvia | Praça João de Deus 12 | opinie na TripAdvisor
Nie mogłabym sobie wymarzyć lepszego zakończenia naszej podróży. Kiedy dotarliśmy na południe, mieliśmy przed sobą jeszcze pięć dniu do powrotu do Polski. Pierwotnie planowaliśmy, że wracając do Lizbony, zobaczymy jeszcze kilka innych południowych miejscowości, ale tak nam się tu spodobało, że zostaliśmy aż cztery dni. Niewielki pensjonat znajduje się w jednym z budynków w spokojniejszej części miasta. Dwuosobowy pokój z łazienką kosztuje 35 euro, a w cenie jest sprzątanie i dostęp do kuchni. Można też odpocząć na tarasie, na którym wisi hamak. Na pewno kiedyś tam wrócę!

Casa do Prego | Rua Infante de Sagres 56 | opinie na TripAdvisor
Miła knajpka, sympatyczna obsługa, pyszne, duże kanapki z jeszcze lepszymi frytkami. Polecam na lunch!

Beats & Burritos | Travessa Do Cotovelo 4 | opinie na TripAdvisor
Miejsce z hipisowskim klimatem, prowadzone bardzo, bardzo na luzie przez kilkoro młodych ludzi. Nieformalna atmosfera i pyszne burrito. Dostępne wifi.

Cafe Odeon | Rua Castelo Dos Governadores 10 | opinie na TripAdvisor
Pyszne śniadania za śmieszną cenę! Lokal jest malutki i tak znany, że czasem trzeba czekać przed wejściem na wolny stolik. Duży zestaw śniadaniowy kupimy już za 3 euro. Jadłam tu też najlepszego w życiu, wielkiego pankejka, który został podany z solonym masłem i syropem klonowym – mistrzowskie połączenie.

Jeśli poprzednim wpisem zachęciłam was do odwiedzenia Portugalii, mam nadzieję, że skorzystacie z zebranych tu porad. Jest to dobry kraj na taką spontaniczną podróż, bo niezbyt drogi i pełen słońca. Odwiedźcie też mojego instagrama, gdzie znajduje się więcej zdjęć z Portugalii.

Zapraszam do śledzenia mnie w mediach społecznościowych: